Kampen zet kunstmatige intelligentie in voor bezoekers

Sinds kort kunnen niet alleen Nederlandse, maar ook Duitse en Engelstalige gasten gepersonaliseerde toeristische tips krijgen via www.visitkampen.nl. Hiervoor wordt een AI-toepassing gebruikt, die op basis van individuele ervaringen en wensen advies op maat genereert.

Stadsontdekker

Het concept is voor de gebruikers erg simpel, volgens Roeland Tameling van citymarketingorganisatie Kampen Partners: “Op basis van jouw voorkeuren worden de beste hotspots voor jou in Kampen geselecteerd”. Maar daarachter zit een slimme database met kunstmatige intelligentie verstopt, die dit persoonlijke advies geeft. Door je favoriete hotspots uit je eigen stad in te voeren, genereert de tool een advies voor je citytrip. Software ontwikkelaar Gaby Gomes Branco van Maps Untold legt het als volgt uit: “Op basis van data matchen wij de voorkeuren van de bezoekers. Zo geven we iedere bezoeker een digitale reisgids met zijn of haar favoriete hotspots. Het maakt het plannen van je perfecte trip een kwestie van seconden.”

Buitenlandse bezoekers

De tool was al beschikbaar in het Nederlands op visitkampen.nl, maar is nu ook in het Engels en Duits beschikbaar. Kampen Partners vindt dat belangrijk, omdat de Hanzestad ook graag buitenlandse bezoekers ontvangt. Alleen al de Duitse markt is niet te onderschatten: volgens het CBS waren er in 2021 in Overijssel 298.000 overnachtingen door Duitsers. Hiermee was bijna 60% van het aantal inkomende overnachtingen afkomstig uit Duitsland. Deze bezoekers besteden over het algemeen meer en hebben een grote interesse in de Hanzehistorie.

Chat zonder bot

Op de website gaat nog niet alles met AI-toepassingen. Zo wordt de chatfunctie op de homepage volledig afgehandeld door medewerkers van Kampen Partners. “Met alle bijbehorende voor- en nadelen!” lacht Tameling.

Duitse Stadsontdekker op de mobiele telefoon bij Roeland Tameling