Tijdens werkzaamheden aan de voormalige HBS is een tunnelsysteem aangetroffen. Het is een onderdeel van de verdedigingswerken van het Van Ingenbastion. Dit bastion is in de vroege 17e eeuw aangelegd. De tunnels zijn goed bewaard gebleven. Een aangepast funderingsplan zorgt ervoor dat het tunnelsysteem behouden blijft.
De voormalige Hogere Burger School staat in het Engelenbergplantsoenin de binnenstad van Kampen. Het is gebouwd in 1882 en is nu een rijksmonument. In 2022 kocht IJsselheem het. Dit zorgbedrijf transformeert de oude HBS tot 59 appartementen en twee ontmoetingsruimtes. Wethouder Richard Boddeus: “Precies op deze locatie bouwde Kampen vroeger vestingwerken. Dat gebeurde in verschillende fasen. Het is uniek dat we hier nu een stukje van terugvinden. Dit waardevol monument willen we graag behouden voor de gemeente Kampen.”
Kelders voor kanonnen
Pal voor de HBS liep ooit de stadsmuur uit 1462-1505. Aan de westzijde sloot de muur aan op een rondeel. Hierop stonden kanonnen om de stad te verdedigen. In 1616-1617 bouwde Kampen een tweetal ravelijnen aan de zuidzijde van de stad. Een ravelijn is een buitenwerk van een vesting, vaak in de vorm van een ‘ster’. Binnenin waren kelders. Deze dienden als observatiepost en voor opstelling van kanonnen. De kelders waren vanaf de binnenplaats van het ravelijn te bereiken via tunnels. Deze tunnels zijn nu gevonden. Het zijn twee dalende tunnels van ongeveer vijf meter lang en komen samen op het diepste punt. Vanaf hier vervolgen ze hun weg horizontaal als één tunnel. Het is onbekend hoe ver ze ooit doorgelopen hebben. De tunnels zijn van degelijk metselwerk. Opvallend is de beperkte hoogte in de tunnels. Men kan er alleen in gebukte houding doorheen. Deze laagte was opzettelijk om indringers het vechten moeilijk te maken.
Palen op andere plek
Het bouwbedrijf vond het tunnelsysteem tijdens graafwerkzaamheden voor de fundering van de appartementen van IJsselheem. Op de plek van de tunnels zouden vijf à zes funderingspalen de grond in gaan. Nu is er een nieuw funderingsplan. Hierdoor blijven de tunnels gespaard.