Eén op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren. Een deel van
deze ergernissen escaleert en mondt zelfs uit in een burenruzie. Buurtbemiddeling kan
er dan voor zorgen dat de buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing
komen. Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden?
Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een
landelijke campagne met informatie en tips om zelf op een effectieve manier het gesprek
aan te gaan. Dat is makkelijk praten!
De campagne start op 12 januari met de lancering van de webpagina en de video. Op de
webpagina staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen:
blijf kalm, kies het juiste moment, leg uit wat het met jou doet, zoek naar een oplossing waar
jullie allebei tevreden mee zijn en maak duidelijke afspraken. Naast de video zijn er posters,
flyers en social media posts die de boodschap van de campagne versterken. Daarnaast geven
buurtbemiddelaars uit het hele land tips door middel van persoonlijke vlogs onder de hashtag #datismakkelijkpraten
Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling Zwolle en lid van het campagneteam licht
toe: “Met de campagne willen we voor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas
effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen
zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat
werkt niet probleemoplossend.”