Ruim anderhalf jaar nadat Rick van Stippent (31) uit Heesbeen met zijn peperdure Lamborghini Aventador in de vangrail van de A28 bij Zwolle crashte, hoorde hij maandag in de rechtbank zijn strafeis. Het openbaar ministerie stelt dat de miljonair tussen de 262 en 330 kilometer uur over de snelweg jakkerde en dat hij daarmee opzettelijk anderen in levensgevaar bracht. De officier van justitie eiste een taakstraf van 150 uur. Daarnaast moet Van Stippent, wat de officier betreft, zijn rijbewijs een jaar inleveren.
Op zondagochtend 27 maart 2022 is de destijds 29-jarige Van Stippent samen met een vriend onderweg naar een evenement op het TT-circuit in Assen. Hij scheurt met zijn peperdure Lamborghini Aventador voorbij Hattem en Zwolle over de A28. Op het viaduct bij de Lichtmis gaat het fout, Van Stippent verliest de macht over het stuur.
Kunstwerk van bandensporen
Hij raakt in een slip en knalt in de vangrail. De auto tolt vervolgens, over twee rijstroken, nog zo’n 300 meter door richting Staphorst en laat daarbij een waar kunstwerk van bandensporen achter op het wegdek. Een flink stuk van de vangrail wordt van de palen gerukt en belandt op de andere rijbaan. Beide rijbanen van de A28 liggen bezaaid met brokstukken. Van Stippent en zijn vriend stappen ongedeerd uit het wrak.
Rick van Stippent begon op jonge leeftijd met het poetsen van auto’s en startte later een poetsbedrijf. Dat bedrijf was zo succesvol dat hij miljonair werd. Daarnaast is de ondernemer actief op social media, op YouTube heeft hij meer dan 155.000 abonnees. Na de crash verscheen hij veelvuldig in de media. Tegen De Stentor vertelde hij dat zijn bolide was gaan zweven door een hobbeltje in de weg.
“Het is een onzinverhaal dat je met zo’n auto nooit harder dan 100 kilometer per uur rijdt,” zei de miljonair tegen Humberto Tan, presentator van het tv-programma Jinek. “Als je zo’n auto bestuurt, dan accelereer je en je gaat terug, je accelereert en gaat terug. Er is zo’n filmpje dat ik iemand inhaal en je ziet eigenlijk dat ik direct op de rem ga. Maar wat doen de media? Die gaan het filmpje bewerken alsof ik constant hard rijd. Het zijn valse beschuldigingen.”
Bedreigd op social media
Vandaag in de rechtbank geeft Van Stippent toe dat hij te hard heeft gereden op de snelweg. “De weg was vrij en vlak voor het ongeluk gebeurde heb ik het gas ingetrapt,” zegt Van Stippent. Hij ontkent dat hij andere automobilisten heeft ingehaald en ontkent dat hij al geruime tijd veel te hard over de A28 reed.
Voorafgaand aan de rechtszaak schreef de miljonair een brief aan de rechtbank. Hij vindt dat hij al genoeg is gestraft omdat hij na het ongeval op social media bedreigd is, de media van alles over hem schreven, het hem klanten heeft gekost en de verzekering de schade van zo’n half miljoen euro weigerde uit te keren. De officier van justitie haakt erop in door te stellen dat Van Stippent ook zelf de media opzocht. In zijn strafeis houdt hij er evenmin rekening mee dat het ongeval Van Stippent al veel geld gekost heeft.
De voorzitter van de meervoudige strafkamer wil van Van Stippent van alles weten over de auto, die veel overeenkomsten heeft met een Formule 1-wagen. Zo beschikte de auto over speciale banden en een monocoque, die de inzittenden moet beschermen bij een ongeval op hoge snelheid. “Dus u heeft banden om goed op de weg te blijven en als het misgaat hebben we altijd nog de monocoque?”
De miljonair antwoordt bevestigend waarop de rechter hem voorhoudt dat de monocoque gebarsten was na de crash op de A28. “Het was dus een crash waar deze monocoque niet voor bedoeld was,” concludeert de rechter.
Laser jammer en C2000-detector
De voorzitter wil ook weten of Van Stippent een racelicentie heeft of ervaring met racen. “Nee, ik ben meer van auto’s mooi maken,” zegt Van Stippent. Ook wil de voorzitter meer weten over de apparatuur die de politie later in het wrak ontdekte, een laser jammer waarmee een snelheidsmeting door de politie verstoord kan worden en een C2000-detector. De detector geeft een waarschuwing af zodra politiemensen hun portofoons in de nabijheid gebruiken. “Dat zat in de garagedeuropener in de auto en is van de vorige eigenaar,” verklaart Van Stippent. “Ik wist dat niet.”
De voorzitter stelt dat Van Stippent al een bekende Nederlander was en na het ongeval nog bekender is geworden. De magistraat vertelt dat hij de uitzending van Jinek heeft gezien. “Ik dacht: die meneer beseft nog niet wat hij gedaan heeft.” In de rechtbank is Van Stippent het wel met hem eens. Hij vertelt dat hij maanden na het ongeval het zich allemaal realiseerde en hij blij is dat er niemand gewond is geraakt of is overleden door zijn actie. Ook bekent hij dat de snelheid rond de 200 kilometer per uur heeft gelegen. “Dat is dan nog steeds honderd procent meer dan is toegestaan,” concludeert de voorzitter.
Lamborghini en McLaren
Vier getuigen legden een verklaring af bij de politie. Zij geven allen aan dat ze werden ingehaald door een Lamborghini die op de voet werd gevolgd door een zwarte McLaren. Ook een agent die op een parkeerplaats bij Zwolle stond zag de auto’s op hoge snelheid voorbijkomen. Allen beschrijven het luide motorgeluid. Later dook er op de website Dumpert nog een filmpje op. De Lamborghini raast dan voorbij Haersterbroek. Van Stippent zegt: “Als die auto stationair draait moet je de oren al dichthouden, geluid zegt absoluut niets over de snelheid.”
Hij ontkent dat hij iets wist over de zwarte McLaren. Hij was niet aan het racen en heeft ook geen idee wie de bestuurder van deze auto geweest is. Een ooggetuige van het ongeval beschrijft hoe de Lamborghini in de vangrail crashte en de brokstukken in het rond vlogen. In de voorruit van de getuige zaten dan ook meerdere sterren. Een vrouw die direct na het ongeval uit haar auto stapt ziet dat Van Stippent en zijn vriend ongedeerd uit het wrak komen. De mannen gaan direct bellen en zij hoort de vriend zeggen dat ze 314 kilometer per uur op de teller hadden staan.
Binnen vijf minuten na aankomst van de eerste politieagenten wordt de vrouw als getuige gehoord en vertelt ze de agenten over het telefoongesprek. De rechter wil van Van Stippent weten of het klopt en wie de vriend is. Van Stippent zegt dat hij niet bij zijn vriend stond en weigert ook de naam te noemen van deze man.
De officier van justitie zegt dat de Lamborghini een digitale snelheidsmeter heeft die precies aangeeft wat de snelheid is. “Het getal dat de getuige noemt is zo specifiek en haar verklaring werd direct na het ongeval opgenomen,” zegt de officier van justitie. “Ik vind het daarom authentiek en het valt ook binnen de door de deskundigen berekende snelheid.” De officier houdt het maar bij 300 kilometer per uur, drie keer harder dan toegestaan op de A28.
Bespottelijk hard rijden
“Na de botsing met de vangrail had de auto 370 meter nodig om tot stilstand te komen,” zegt de officier. “Dat is bijna vier voetbalvelden achter elkaar dat dit ongeleide projectiel nodig had.” Hij heeft ook een tip voor Van Stippent. “Het Nederlandse wegennet is geen racebaan, ga naar Duitsland of naar een circuit!” De magistraat vindt extreem hard rijden over de snelweg ook geen vorm van ’thrill seeking’. “Ga parachutespringen als je spanning zoekt, met je voet een plankje naar beneden trappen kan een kind van 5 ook.”
“Het is puur geluk geweest dat het zo is afgelopen,” stelt de officier. “Met dermate veel onachtzaamheid voor andermans leven zo bespottelijk hard rijden, vereist een duidelijk signaal.” En dat komt er ook, het OM eist een taakstraf van 150 uur en een ontzegging van de rijbevoegdheid van 18 maanden, waarvan een half jaar voorwaardelijk.
De advocaat van Van Stippent vind de strafeis van het OM te zwaar. Ook denkt hij dat Van Stippent geen 300, maar 249 kilometer per uur reed. Hij vraagt de rechtbank om Van Stippent vrij te spreken van het opzettelijk in gevaar brengen van het verkeer. “Hij was niet aan het racen of de auto aan het uittesten,” aldus de advocaat.
De rechtbank doet over twee weken uitspraak.
Foto’s: Peter Denekamp