GroenLinks wil steviger geluid richting Keolis
Het Kamperlijntje rijdt nog steeds niet volgens de dienstregeling. Sterker, zes maanden na de eerste klachten over uitval is het alleen maar slechter geworden. Voor GroenLinks Kampen is dat reden om opnieuw aan de bel te trekken bij het college. Niels Jeurink: “In augustus 2022 was de zomervakantie het excuus voor de uitval. We zijn nu zes maanden verder en er vervallen alleen maar meer treinritten. Het is een keer klaar.”
Er is bijna dagelijks sprake van uitval en vaak gaat het om (veel) meer dan drie treinen per dag. In ruwweg de helft van de gevallen zorgt Keolis voor vervangend busvervoer. Jeurink: “Dit vervoer vertrekt in Zwolle ongeveer op de vertrektijd van de trein vanaf de Hanzelaan. Als je op tijd bent voor de trein kom je tijd tekort om de route te lopen en de bus te vinden. Wie verder reist dan Zwolle is bovendien fors langer onderweg omdat de aansluitingen in Zwolle niet gehaald kunnen worden. En ook heel vervelend: de bus is geen oplossing voor wie rolstoelafhankelijk is of een fiets mee wil nemen.”
GroenLinks vindt het van belang dat Keolis zich aan het contract houdt. Het Kamperlijntje brengt mensen naar hun werk, school en naar afspraken bijvoorbeeld in het ziekenhuis. Voor veel dagbezoekers is deze trein de meest logische lijn naar Kampen. Niels Jeurink: “We horen de gevolgen van al die uitval. Mensen pakken weer de auto naar hun werk, naar Isala of naar andere bestemmingen. Dagbezoekers blijven in Zwolle, wat nadelig is voor onze horeca, winkels en musea.”
Voor GroenLinks Kampen is het hoog tijd voor een strengere aanpak. De oproep aan het college: vraag aan de gedeputeerde van Overijssel om Keolis nu steviger eisen te stellen en verbreek het contract met Keolis als de vervoerder er niet op korte termijn voor zorgt dat het Kamperlijntje weer volgens de dienstregeling rijdt.